* Na het lezen van het boek Zeppelin: een voorwerpentheater. Een les waarbij de leerlingen een korte voorstelling maken met voorwerpen. Hierbij geven ze karaktertrekken aan een voorwerp en leven ze zich in in die rol.
* Na de voorstelling 'Het nachtduiveltje': enge geluiden creëren met allerlei materialen (rekkertje, water, piepschuim, ... De leerlingen ook zelf de mogelijkheden laten zoeken van materiaal binnen handbereik.
* Na het lezen van enkele muzikale tussendoortjes: klankenhuis. Gebruiken in lessen met bv. instrumentjes, waarbij de leerlingen zelf ritmische zinnen maken en deze uitvoeren als ze (met bv. een symbool) voorkomen in een vak dat door de leerkracht getoond wordt. Kan ook met stemgeluiden...
* Na het lezen van het hoofdstuk 7 van het boek Zeppelin rond creativiteit: een Afrikaans liedje maken. Een les waarbij de leerlingen Afrikaanse klanken verzinnen en hier een strofe mee vormen. Dit zou ik ook kunnen doen met bv. jabbertalk of zelf uitgevonden woorden.
* Klanken met een krant: welke geluiden krijg je allemaal uit een krant? Dit kan ik uitvoeren met heel veel verschillende voorwerpen. Hier kan ik dan ook een liedje mee laten maken. Bv. elke groep krijgt een ander voorwerp. Dit kan ik ook doortrekken naar een bewegingsopdracht. Zo kunnen ze de geluiden betrekken in een dans.
Maak jouw eigen website met JouwWeb